Põltsamaa Valla Lasteaias sai 17.-22. novembril teoks Erasmus+ projekti „Arenguerisustega laste tõhus kaasamine alushariduses“ raames õpiränne Soome Vabariigi lasteaedadesse, kus töövarjutati positiivse õppemeetodi „Märka head!“ käsitlust, mis Soome lasteaedades on kasutusel olnud juba 8 aastat. Tutvuti metoodika teoreetiliste alustega, erinevate õppematerjalidega, osaleti vestlusringides ja lasteaia tegevustes. Positiivne pedagoogika tähendab eelkõige headuse märkamist läbi igaühe iseloomu tugevuste teadvustamist ja ka praktiseerimist, aidates tasakaalustada nii tugevamaid kui ka nõrgemaid külgi. Tähelepanu pööratakse laste, kaastöötajate ja lähedaste positiivsetele omadustele ning väikestele edusammudele. Seda lähenemist võib võrrelda maja ehitamisega – esmalt luuakse tugev vundament, millele saab kindlalt edasi ehitada. Meetod õpetab olema hetkes kohal, vaatama lapsi erinevatest vaatenurkadest, juhendama neid loovalt ning julgustama ja toetama järjepidevalt neid edu saavutamisel. Keskendutakse sellele, millised tugevused on olemas ja milliseid olulisi tugevusi saab neile tuginedes arendada. Oma tugevuste kasutamine õigel ajal, õiges kohas ja õige juhendamisega on positiivse pedagoogika tuum. Selleks aga, et saaks õppida või õpetada kasutama oma iseloomu tugevusi, tuleb esmalt avardada vastavat sõnavara ning teadlikustada käitumine. Just enesereflektsioon ja kolleegi tugevuste märkamine olid igapäevased tööriistad kõigil õpirändel osalejatel.
Tagasiside õpirändel osalejatelt:
Monika: Positiivse pedagoogika viljelemine avaldab positiivset mõju mitte ainult lastele, vaid kogu lasteaia perele, nii kolleegidele kui vanematele. Meis kõigis on rohkem head kui välja paistab!
Gerda: Märka head ja ütle see välja. Halb saab ise hakkama aga hea eest peab hoolt kandma. Last ei kasvatata nii, et ta oleks meile võimalikult mugav, vaid selleks, et ta saaks edaspidises elus ise hakkama.
Valentina: Kõigepealt tuleb vaadata iseenda sisse ja alati saab kõike paremaks muuta. Aegajalt tasub vaadata peeglisse! Positiivse suhtumisega inimesed leiavad lahenduse igale probleemile aga negatiivse suhtumisega inimesed leiavad igale lahendusele probleemi.
Jaanika: Igaühe kasvamine on erinev! Tähtis on lapsega suhtlemisel kohal olla ning positiivse tagasiside andmine lapsele on suureks õppimise motivaatoriks.
Merle: Kui keskendume väiksemale hulgale tegevustele, muutuvad need lihtsamaks ja arusaadavamaks. Laps kogeb eduelamust, mis toetab õppimist. Väga toetav on tegevuste läbiviimine väikegruppides- vähem on rohkem!
Helen, Anneli ja Kaja: Õpirändel saime ühtseks ka oma kolleegidega, keda igapäevaselt ei tundnudki. Muutused hakkavad iseendast, igas lapses on olemas mingi tugevus, milles ta hea on ning teisi tugevusi saab ja on võimalik juurde õppida. Pideva negatiivse tähelepanu osaks saanud laps kaotab usalduse täiskasvanute vastu ja ei omanda uusi oskusi, seega positiivne tagasiside on lapse arengule parim.
Kersti: Oli tore teada saada, millised on sinu enda tugevused ja avastada, millised on meie rühma laste tugevused.
Ave: Positiivne pedagoogika saab alguse sinu enda seest- leia igas päevas vähemalt üks positiivne hetk. Igal inimesel on oma tugevused, mis pealiskaudselt vaadates võivad märkamata jääda. Muuda oma vaatenurka ja sa üllatud! Oluline on ka kolleegi tugevuse märkamine ja selle välja ütlemine.
Regina: Õppereis oli väga hariv, õpetlik, silmiavardav ja emotsionaalne ning pööras täispurjed positiivsuse suunas.
Käty: Juurde sai palju uut ja põnevat infot ning edaspidi saab kõike palju teadlikumalt teha ja toimetada. Märka head pedagoogika on toonud igapäevaellu juurde palju positiivsust ja rõõmu.
Annika K: Saime kaasa meeletugevuse ja tugevuste sõnajõu: Julgus, ausus, tänulikkus, eneseregulatsioon, loovus, sõbralikkus, armastus, innustumine, hingelisus, õiglus, kaastundlik, ilu ja erinevuste arvestamine, oma arvamuse olemasolu, lootusrikas, mõtlemise oskus, meeskonnatöö oskus, juhtimise oskus, hindamisvõime, sisemine ilu, andestamise oskus, uudishimulik, õppimise rõõm, leplik, sotsiaalne intelligentsus, huumorimeel ja püsivus.
Annika M: Õpiränne on kaasaegses maailmas oluline võimalus, mis toetab isiklikku arengut, professionaalset kasvu ja kultuuridevahelist mõistmist. Meie õpiränne Soome keskendus just nende väärtuste tugevdamisele, pakkudes unikaalset kogemust, mis rikastab nii osalejate teadmisi kui ka praktikabaasi.
Meie õpirände eesmärgiks oli tutvuda sealsete meetoditega, mis on osutunud tõhusaks emotsionaalse ja sotsiaalse toe pakkumisel, uurisime kuidas kohandada õpikeskkonda arenguerisustega laste toetamiseks ning kuidas koostöö perede ja spetsialistidega aitab tagada lapse heaolu?
Õpiränne Soome ei olnud lihtsalt reis; see oli investeering tulevikku. Saadud teadmised ja kogemused aitavad luua positiivsemaid ja toetavamaid õpikeskkondi, mis toetavad iga lapse arengut ja heaolu. Ootame ja jälgime põnevusega, kuidas see kogemus on avardanud meie arusaama haridusest ning aitab kaasa meie asutuse ja kogukonna arengule.